tisdag 15 mars 2011

...över stock och över elefantbajs



Två nätter hos Vijeesh på Munroe Island som egentligen är oändligt antal öar med kanaler emellan. Där har han puntat runt oss i timtal i sin båt – självklart hjälpte jag till lite granna också att punta. Sissela gjorde lite rep av kokos.      
En vattensnok äter middag














Igår tog vi oss upp i bergen till Peryiarreservatet, Thekkady heter stan.  Vi har också varit hos äktamattförsäljarna och blivit bjudna på saffranste. 
Det var ingen hejd på hur många mattor som åkte fram! Kanske 100! Efter ett tag började ångesten slita i mej  för vi skulle lista ut hur vi skulle ta oss därifrån med både deras och vår ära i behåll. Sen bestämde vi att de var väldigt glada och tacksamma över att ha oss där, annars hade de ju inte haft nåt att göra stackarna.
 

Idag har vi äventyrat mer. Åkt flotte. Men inte helt enkelt. Sjön anlades av engelsmännen på 1800-talet. Trädstammarna står kvar. Ser läbbigt ut tycker jag. Tjusigt tycker Sissela.  Naturreservat idag.  Först fick man sydda strumpor att ha i skorna utanpå brallorna. (Syns på bilden.) Detta som skydd för blodiglar. Förvånansvärt oproblematiskt att ha på sej. Sen gick vi i - för mej - rask takt 5 km, såg Mungo och ett vildsvin. Vila. Sen 3 km till på elefantstigarna innan vi kom fram till flottarna. Bambuflottar. med kraftigt läckande durk. 
Har tyvärr inte så ilustrativa bilder. Vi såg inte så många djur, mest fåglar men ingen stor artikedom. 4 indier som paddlade. En svenska som hjälpte indierna att paddla. 1 indier som hade gevär.   Mat lagades. Först western frukost med formfralla och marmelad samt kaffe masala. Till lunch tog vi en tvåkilometerspromenad för att leta djur men hittade inga. Sen åt vi ris och grönsaker och raita. Mumsfillibaba! Och när vi paddlat tillbaka oss var det bara 8 km kvar att gå i rask takt. VAr jag sist nångång? Näe! VAr jag först nån gång? Ja, det var jag. Annars hade jag gott häng på förstemannen. imla duktig jag är!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det kommer väl inte att bli något kvar av dig så som du håller på!!
Sköt om er och kram på er från mig.
Elisabeth

Mr.Kochler sa...

Härligt mycket ni upplever! Om ni nu inte vågar dansa med dom stora elefanterna får vi kanske se er maskerade i en kathakali

Kristina sa...

Oj, oj, oj. Jag är impad av din aktivitet. Glöm inte att dricka en massa vatten också.