måndag 28 mars 2011

Reflektioner, funderingar och problem.

* Hur kan det komma sej att det är så svårt att vara kvar i Nuet medan man ändå är där? När jag vaknade i morse var en av mina första tankar, yippie, idag ska vi provpacka och se om allt får plats, för i morrnkväll får vi åka hem! Va? Varför inte tänka yippe, idag ska vi hitta på nåt väldigt speciellt kul att göra eftersom det är näst sista dagen? Va? Va? Va?
* Just nu sover alla 15 danska ungdomar och deras ledare som är på en treveckors värstingresa för att se att det finns folk som har det värre. De har installerat toaletter i en by på östkusten. Just nu är de lediga innan de ska åka hem. Jättemysiga ungdomar, väldigt sociala och trevliga och väldigt lite skräniga. Inget ohyfs. Detta är utsikten från vår balkong. Nedanför poolen, under halmtaket, brukar vi äta frukost. Vi får 6 rostade formfrallor varav Sissela brukar äta 5. + marmelad.


* Att bara läsa bok på stranden har länge varit en dröm - att bara få ha lata dagar och läsa. Men alla roliga böcker är redan slut. Cold Case Gustav III var spännande med förflyttningar i tiden. Sen har vi läst Hundraåringen och skrattat halvt ihjäl oss. Och nu är också Igelkottens elegans färdigläst. Den blev ju bara bättre och bättre – kommer jag att minnas länge! Vad återstår? Jo, min eländestjocka Clinical handbook of psychological disorders. Och hur kul är det att ha med den till stranden?


* Hur välsittande kan en bikini anses vara när den är fylld med sand? Min förträffligt snygga bikini har foder i behån och brallan. Detta för att den ska vara välsittande antar jag. Eller är det för att man ska kunna samla sand mellan foder och yttertyg för att på detta vis få en billigare form av typ silikon? Hängpattar blir det! Likadant med brallan – hängf-t-a blir det! Tycker inte det är snyggt! Har klippt avrinningshål i fodret, klämmer ut sanden likt en jättefinne på näsan.

* Jag är duktig på att pruta. Sissela går i min skola och förmår en hel del redan. Men vi lyckades inte få två brallor och två väskor för 800 idag. Vad är det för fel på oss?

* Nu har vi växlat in den sista euron, den som jag egentligen tänkt ha med tillbaka hem. Vågar inte räkna ut vad vi spenderat.

* Nu har jag räknat ut att vi gjort av med i onödiga utgifter. Vi har inte åkt buss, bara tåg en gång och i övrigt taxi. Har kostat onödigt mycket. Men bekvämt. Och AC! Och vi har växlat pengar i början till urdålig kurs, bott lite väl lyxigt i Thiruvananthapuram och ätit hummer en gång. Hade vi inte gjort det hade vi varit 580€ rikare.

* Jag har urinvägsinfektion. Ajajaj. Måste man medicinera genast eller kan det vänta? En gång hade jag det på Heathrow flygplats. Kö till toan. Jag kissade mina droppar och gick direkt och ställde mej sist i kön. Om och om och om igen.  Vill inte ha det så en gång till. 
* Gurkjuice är inte gott!

* Idag var det söndag hela dagen. På eftermiddagen vimlade beachen av Indier som badade. Ingen indisk kvinna har bikini eller baddräkt. Dom badar i sina saris. Eller ibland jeans. Indiska män badar i jeans och t-shirt. Eller badbyxor. Eller kalsonger, ibland med höftskynket på (som naturligtvis åker av och måste knytas om efter varje våg). Många kan inte simma men ger sej hän åt vågorna i alla fall vilket gör badvakten syrefattig och småtokig då han blåser i sin pipa och fäktar med armarna åt dem att komma närmare land.

3 kommentarer:

Anna Karin Hedborg-Ekeblad // Thomas Hedborg sa...

är det en ny människa som kommer hem nu? det låter ungefär som vanligt, äter inget i början på resan, varefter i slutet konstateras att det är som vanligt. Ny i själen ? låter ungefär som vanligt, gör ungefär samma analyser som vanligt. Livet ändrar sig inte påtagligt, vare sig man reser eller inte. Be happy

Suss i Stora Världen sa...

Ingen ny människa kommer hem - men jag hade gärna haft en indisk kock med i bagaget!
Livet ändrar sej inte påtagligt, I'm happy! Same same but different!

Kristina sa...

Aj, aj. Inte alls kul med urinvägsinfektion. Drick urindrivande och som sagt kläm ur den sista droppen.
Inte heller kul med en massa sand där nere. Hm intressant lösning med dina klippta hål, har själv aldrig kommit på den lösningen.
Nu känner jag igen mig när du beskriven badandet. Jag tror aldrig att jag sett en indier i baddräkt. Jasså går männen fortfarande i sina "kjolar"? Praktiskt och det torkar snabbt.

Kramisar